מה צריך לעשות כדי שהעסק שלנו יצליח?
מאת / דדי אזולאי
1. כללי
מדוע ישנם עסקים עצמאים המצליחים ופורחים ואחרים משתרכים ומקרטעים? מדוע יש הנהנים מעבודתם והאחרים פשוט שוקעים ודועכים מידי יום בעבודה או עיסוק יומי אפרורי ?
האם יש איזה "סוד" או פטנט ? אם כן, היכן טמון הסוד ?
2. מהו סוד ההצלחה?
סוד ההצלחה העסקית טמון ב"אשה" והוא תהליך מעגלי המסנכרן שלושה חלקים : אמונה > שיטה > התמדה, שלושה חלקים הקשורים זה בזה ומניעים זה את זה.
חסרונו או לקותו של האחד, ישפיע על שאר החלקים בתהליך ויגרום לנו לחוש "תקועים" במקום,חסרי אונים ומבולבלים בנהול העסק.
אם העסק לא מתקדם,המצב רוח רע ותזרים המזומנים מקרטע,עלינו לבדוק איזה חלק מהשלושה חסר או לקוי ואותו נתקן כדי להניע את התהליך כמו שעון.
3. האמונה – האזור המנטאלי
במי ?
קודם כל בעצמנו,עלינו להאמין בכל לב, ביכולתנו, בכוחנו ובכישורינו להצליח.עלינו להאמין במה שאנו מייצגים ועלינו להאמין בדרך בה בחרנו.עלינו להאמין שיש מספיק לכולם ותחרות אסור שתרתיע אותנו, להיפך, היא צריכה לדרבן אותנו.
וחשוב מכל,עלינו להצטייד בחזון שיתווה לנו את כוון הפעולה ויאפשר לנו לעשות את מה שבאמת אנו רוצים ואוהבים.
4. השיטה – האזור המעשי
מהי?
עלינו להצטייד בתכנית פעולה שיטתית, הניתנת לביצוע ומתרגמת את האמונה,החזון והידע המקצועי שלנו לכלל תוצאות אפקטיביות.
זוהי ליבת העסק שלנו ואסור לנו לצאת לדרך לפני שתכנית הפעולה כתובה לפרטים. תכנון מוקדם חוסך עוגמת נפש, כמו שאומר הנגר "מדוד פעמיים וחתוך פעם אחת…"
התכנית תכיל יעדים,מדדים,תכנית שווקית,משאבים כספיים,תזרימי מזומנים,משאבי אנוש,סביבת עבודה,מיתוג,פרסום וכו' .התכנית תגזר מתוך החזון שלנו.
5. ההתמדה
איך עושים זאת?
ההתמדה הינה החלק החשוב והקשה מכל החלקים במעגל הסוד והיא זאת שתוביל אותנו להצלחה למרות כל הקשיים שילוו אותנו בדרך.
התמדה מייצרת הצלחה, מזינה את האמונה ומחזקת את השיטה.
ההתמדה,קשה יותר כשאנו חסרים אמונה,ההתמדה לא קיימת אם אין שיטה,ההתמדה כמעט בלתי אפשרית אם אנו פועלים לבד,מעטים ונדירים הם אלה הרצים לבד לעבר ההצלחה לאורך זמן ולכן מוטב אם נחשוב כיצד להעזר באחרים,ליצור שיתופי פעולה,ליצור סינרגיה (כן, סינרגיה זאת לא מילה גסה ) וזאת על מנת שנוכל לנהל את העסק שלנו לאורך זמן,בהצלחה,הנאה ומבלי להשחק פיסית או נפשית.
הביטו לצדדים ותגלו כי המתמיד, שורד ומצליח.
6. אז מה עושים?
נבדוק: מהו מצבנו הנוכחי ביחס לכל חלק משלושת החלקים הדרושים להניע את העסק שלנו באמצעות שאלות נוקבות כגון:
האם יש לנו חזון ברור כיצד יראה העסק שלנו ?
האם אנו חדורי אמונה בדרך או בכוון הרצוי ?
האם יש לנו שיטה ברורה להובלת את העסק להצלחה מתמשכת ?
האם אנו מאושרים במקום שבו אנו נמצאים ?
האם תכנית הפעולה של העסק שלי ברורה?
האם אנו מתמידים בביצוע תכנית הפעולה ?
האם אני יודע לתרגם את החזון והידע לתכנית פעולה אופרטיבית ?
האם יש לי עם מי להתייעץ או לשתף פעולה ברגעים קשים?
האם העסק הקיים שלנו פורח ?
האם העסק תקוע ואינו מתקדם למרות המאמצים הרבים שאנו משקיעים ?
האם אנו יודעים מה השלב הבא?
האם יש לנו מספיק לקוחות?
האם אנו יודעים לשמור על לקוחות ותיקים?
האם אנו מבצעים שווק?
האם אנו יודעים את ההבדל בין שווק למכירה?
האם יש לנו אתר אינטרנט? אם לא מדוע?
אם כן,האם הוא מקצועי ומתוחזק כראוי?
ועוד……
נזהה – את מקור הבעיה ובאיזה מעגל היא נמצאת.
נתקן – אם זה בחיזוק האמונה והביטחון, גיבוש תכנית פעולה חדשה שיפור הקיימת,הרחבת שיתופי הפעולה וכו'.
זכרו! ברוב המקרים אנו יודעים את התשובות אך לא תמיד אנו יודעים לשאול את השאלות הנכונות !