איך מגבירים מוטיבציה אצל העובדים?
כמנהל אתה יודע שככל שהמוטיבציה של העובדים שלך גבוהה יותר כך השפעתה על התוצאות העסקיות של החברה גבוהות יותר,האווירה בארגון טובה יותר ויכולת השרידות של העסק לאורך זמן גדולה יותר.
קיימים מספר תיאוריות להגברת מוטיבציה ומאמר זה יתייחס לתיאוריה JCM מודל מאפייני התפקיד.
הקמן ואולדהם (Hackman & Oldham) פרסמו מודל שבו הגדירו 5 פרמטרים להגברת מוטיבציית עובד אותו כינו מודל מאפייני התפקיד Job characteristics model – JCM
כדי להפיק מהעובד את המקסימום ועל מנת לשמור על מוטיבציית העובד לאורך זמן עלינו לוודא קיומם של 5 מאפיינים מרכזיים, מאפייני גרעין" של תפקידים.
לטענתם, אם נגדיר לעובדים תפקידים עם מתן דגש על חמשת המימדים הללו, העובדים יחושו תחושות של משמעות, אחריות, שליטה ,יוכלו להזדהות עם התפקיד והתוצאות יהיו בהתאם,מוטיבציה גבוהה, ביצוע באיכות גבוהה, סיפוק רב מהעבודה, רמות נמוכות של היעדרות ותחלופה בעבודה.
חמשת המאפיינים הם:
- גיוון כישורים – התפקיד דורש מגוון מיומנויות
-
זהות המטלה – לעובד הזדהות עם המשימה והשפעתה על תוצאות התהליך
-
חשיבות המטלה – הבנת חשיבות המשימה
-
אוטונומיה – מידת חופש הפעולה של העובד במסגרת התפקיד
-
משוב – חשיבות מתן משוב
מגוון כישורים:
עובד המבצע עבודה חד גונית לאורך זמן ואינו נדרש לחשיבה מיוחדת או יצירתית יאבד עם הזמן את העניין והמוטיבציה.
מסקנה אופרטיבית: אנשי מכירות יזכו לסדנאות העשרה,מבצעים יחודיים וכו', עובדי משרד יקבלו משימות נוספות או יבצעו "הצרחה" בתפקידים עם עובד אחר וכו'.
חברת 3M לדוגמא מקצה 15% מזמן העובד לפיתוח עסקי המנותק מעשייתם השגרתית.
זהות המטלה:
המידה בה העובד מבין את חלקו בתהליך העבודה, לא מנוכר לה. ברגע שהעובד מכיר את תהליך העבודה בשלמותו הוא מעניק לעבודתו משמעות ומבין את השלכות התפקיד שהוא מבצע..
מסקנה אופרטיבית: חשוף את העובד למטרות הארגון, יש להבהיר לעובד כיצד המשימה שקיבל משתלבת עם מטרות הארגון והוא מסוגל לראות את השפעתה של המשימה שהוא מבצע על המשימה הכוללת של הארגון.
חשיבות המשימה:
עד כמה המשימה שהעובד מבצע חשובה לפעילות החברה,עובד שמבין איך הפעילות שלו משפיעה על לקוחות החברה, ומבין את חשיבות תפקידו, המוטיבציה שלו תהיה גבוהה יותר מעובד שלא ברור לו מה מידת חשיבות תפקידו.
מסקנה אופרטיבית: עובד שמשימתו טיוב רשימת לקוחות, שליחת ברכות ליום ההולדת של הלקוחות ושמירה על קשר שוטף עימם צריך להבין שיש קשר הדוק בין שימור לקוחות לרווחיות העסק והישרדותו ותגמל אותו בגין שימור לקוחות גבוה.
אוטונומיה:
מידת חופש הפעולה של העובד במסגרת תפקידו.אם תבדוק אותו כל הזמן,תנחית עליו משימה ותסביר לו איך לבצע אותה ותתקן אותו בכל שלב בביצוע המשימה תקבל עובד משותק וחסר מוטיבציה ליזום ולפעול מעבר לסביר
מסקנה אופרטיבית: תן לעובד חופש פעולה ,תן לו סמכויות והטל עליו אחריות .
משוב:
משוב על ביצועי העובד קריטי לתפקודו שהרי אם לא יקבל משוב חיובי לעבודתו יהפוך לממורמר וחסר מוטיבציה ואם לא יקבל משוב על עבודה לקויה כיצד ידע איך להשתפר?
מסקנה אופרטיבית : דאג לתת משוב לעובדים באופן קבוע לפחות פעמיים בשנה בשיחות רשמיות ומידי פעם תפרגן להן על עבודתם, אין לך מושג כמה זה חשוב להם.
אז אם יש לך בעיות מוטיבציה עם העובדים או אם אתה מזהה ירידה בביצועים ובתפוקות מומלץ לבדוק את אופן ההתנהלות שלך מול העובדים.
בהצלחה
דדי אזולאי